top of page

המדריך לניקוי כתמים





הבעיה


כל כתם דורש שיטת ניקוי שונה וייחודית לו, אחרת הוא לא ירד ממנו לעולם..



הוראות בסיסיות להסרת כתמים


חשוב לטפל בכתמים כמה שיותר מהר! יש סיכוי גדול יותר להסיר את הכתם במידה ומנקים את הבד מיד עם ההכתמה. צריך לקרוא את המידע על תווית הבגד לפני כל טיפול בהסרת כתמים.

לא להכניס פריט לבוש מוכתם למייבש הכביסה אם אינכם בטוחים שהסרתם את הכתם לחלוטין. ייבוש הכביסה במייבש יקבע את הכתם לתוך הבד ולא ניתן יהיה להסירו. מומלץ לבדוק את השפעת חומר הניקוי על הבגד בפינה צדדית או פנימית לפני הטיפול. השתמשו בחומר רק אם הוא לא גורם לנזק. אם משתמשים בחומר הלבנה, כדאי להלבין את כל הבגד, כדי ליצור אחידות בגוון.

חשוב לשטוף ביסודיות את הבד עם חומר ניקוי ולייבש את הכתם לפני הכנסת הבגד למכונת הכביסה.

אין לערבב סוגים שונים של חומרי ניקוי.


סוגי כתמים:


חלב

מרססים את הבגד בתרסיס מסיר כתמים לפני כביסה, משהים לכמה שעות ומכבסים בטמפרטורה שלא עולה על 40 מעלות.


יין

אם עליתם על הכתם מהר, ניתן להסתירו עם טיפת יין לבן.

אם הבד מתאים לשימוש בתכשיר המכיל חמצן פעיל, מרססים, משהים עשר דקות ומכבסים כרגיל. אם הבד אינו מתאים לשימוש בתכשיר, מרססים בתכשיר מסיר כתמים לפני כביסה, ממתינים מספר שעות ומכבסים.


כתמי צבע אקרילי

ניתן להסיר עם טינר (מדלל צבע) רק אחרי בדיקה בפינה נסתרת. מומלץ לבדוק בחנות המתמחה בצבעים מהו הממיס של הצבע הספציפי שיצר את הכתם, שכן לצבעים שונים ממיסים שונים.


לק לציפורניים

לכתמים שנגרמו על ידי לק לציפורניים, יש להשתמש במסיר לק כשהבגד מונח במהופך על גבי נייר סופג. החליפו את הנייר הסופג מספר פעמים עד שמרבית החומר נספג, ולאחר מכן שטפו וכבסו. לעולם אל תחזרו על פעולה זו שוב! החומרים במסיר הלק עלולים להמיס סיבים באריג. 


מסטיק

שמים את הבגד בשקית נילון ומקפיאים - והמסטיק יפול מהבד. אם נותרו שאריות של מסטיק על הבד, ניתן להסירם בבנזין לבן. טובלים קיסם אוזניים בבנזין ומשפשפים, והמסטיק נמס ויורד.

אם אינכם רוצים להשתמש בבנזין, נסו לגרד את השאריות עם הצד הקהה של סכין.


דשא

השרו את כל הבגד בתמיסה מדוללת של מלבין מכל סוג שהוא. בדקו קודם בתווית הבגד את האפשרות ואת עמידות הצבע של הבגד. אם הכתמים נשארים, והצבעים בבגד עמידים, טבלו את הבגד כולו בתמיסה מדוללת של מלבין כלורי ומים. שוב, יש לבדוק את עמידות הצבע. אזהרה: מלבין כלורי עלול לשנות את צבע הבגד או לגרום לנזק בלתי הפיך. לכן יש לבדוק קודם את עמידות הצבע לפני הטיפול. אם הכתמים לא הוסרו בתוך 15 דקות מתחילת הטיפול במלבין, אזי הכתמים לא ירדו בהלבנה, וכל חשיפה נוספת למלבין רק תחליש את הבד.


שוקולד

מרססים את הבגד בתרסיס מסיר כתמים לפני כביסה, משהים לכמה שעות ומכבסים בטמפרטורה שלא עולה על 40 מעלות.


חלודה

שימו לב! הסרת כתמי חלודה יכולה להיות קשה ביותר ולא ניתן להסירם בכביסה רגילה! ניתן להסיר כתמים קטנים על ידי טפטוף חומר תעשייתי מסיר חלודה, או על ידי התזת מיץ לימון עם מלח על הכתם מספר פעמים. אין לייבש בין התזה להתזה. שטפו היטב וכבסו בנוזל כביסה ומלבין, על פי ההוראות שעל גבי האריזה. שטפו את הבד היטב עם תמיסה מורתחת המכילה 4 כפיות קרם טרטר לכל רבע ליטר מים. גם כתמי חלודה קשים ניתן להסיר בעזרת מסיר חלודה תעשייתי, אך מומלץ לשים לב להוראות השימוש שעל גב האריזה. מסיר חלודה שמכיל חומצה הידרו-פלואורית הינו מסוכן ביותר, הוא עלול לגרום נזק לברק החרסינה של הכיור ולשרוף את עור הידיים!


קפה

התיזו על הכתם נוזל מסיר כתמים. שפשפו את הכתם עם נוזל כביסה חזק וכבסו בחום הגבוה ביותר שהבד מסוגל לעמוד בו. אל תשתמשו בסבון, משום שהוא עלול לגרום לכתם להפוך לקבוע או לקשה יותר להסרה. אם הכתם נשאר, כבסו עם מלבין שאינו פוגע בצבע הבד.


דם

מרססים את הבגד בתרסיס מסיר כתמים לפני כביסה, משהים לפחות שעה (אפשר גם יום שלם) ומכבסים בטמפרטורה שלא עולה על 40 מעלות. אסור לכבס את הבגד המוכתם בטמפרטורה שעולה על 40 מעלות כדי שהכתם לא יתקבע. ככלל, זכרו שכתמים מבוססי חלבון כמו דם, חלב וביצה עלולים להתקבע בטמפרטורה הגבוהה מ-40 מעלות.


דיו

מרכיבים תמיסה שמחציתה אלכוהול ומחציתה חומץ, טובלים את מקום הכתם בתמיסה לשעה, שוטפים ומכבסים. ברוב המקרים הכתם יורד. לעתים יש צורך לחזור על הפעולה שוב ולעתים, למרבה הצער, הכתם אינו ניתן להסרה.


מיץ פירות

אם הבד מתאים לשימוש בתכשיר המכיל חמצן פעיל, מרססים, משהים עשר דקות ומכבסים כרגיל.

אם הבד אינו מתאים לשימוש בתכשיר, מרססים בתכשיר מסיר כתמים לפני כביסה, ממתינים מספר שעות ומכבסים.


מעבר צבע מבגד לבגד

לא מכניסים לכביסה חמה, אלא משרים במים קרים עם חומר מסיר כתמים למספר שעות.


משקה אלכוהולי

כבסו במים החמים ביותר לפי הרשום בתווית הבגד. אל תשתמשו בסבון כיוון שהסבון יכול לגרום לכתם להיות קבוע או קשה יותר להסרה. כתמים קשים יותר יש לטבול כ-30 דקות בליטר מים חמים, עם כפית מרכך כביסה. כדי להסיר כתם ישן או קבוע, כבסו עם חומר מלבין שאינו פוגע בבד. תמיד בדקו את יציבות הצבע תחילה. אם לא יוסרו כל הסוכרים מכתמי המשקאות, ייווצרו כתמים חומים במייבש או בגיהוץ כשהסוכר יהפוך לכרמל.


צואת תינוקות

משפשפים לימון עם מלח על הכתם, משהים כשעה בשמש ואז מכבסים כרגיל.


גריז

חשוב לנגב עם נייר מגבת את מירב הגריז לפני שמתחילים בטיפול בכתם. מרססים את הבגד בתרסיס מסיר כתמים לפני כביסה, משהים לכמה שעות ומכבסים בטמפרטורה המקסימלית המותרת לאותו בד.


שומנים

(חמאה, שמני בישול, מרגרינה, מיונז, שומן צמחי ושומן חי)

כתמים קלים:

על כתמים קלים, התיזו חומר מסיר כתמים וחכו מספר דקות. שפשפו עם חומר כביסה חזק יותר וכבסו. אם צבע הכתם נשאר, כבסו עם כלור מלבין (אם זה בטוח על פי ההוראות המצורפות) או מלבין רגיל. תמיד יש לבדוק את יציבות הצבע לפני השימוש במלבין. כתמים קשים:

הניחו כתמים קשים עם הפנים מטה על נייר סופג. שפכו חומר לניקוי יבש בגב הכתמים והחליפו נייר מדי פעם. (יש לקרוא ולעקוב בזהירות אחר ההוראות המצורפות לבגד). תלו את הבגד לייבוש, ולאחר מכן שטפו וכבסו במים החמים ביותר המתאימים לבגד.


ריבה

לניקוי כתמי ריבה מהבגדים, שופכים מים רותחים על הבגד ושמים מסיר כתמים. אחרי כשעתיים, מכבסים רגיל.








טיפ:

אם לא מצאתם פיתרון פה, גוגל יעזור לכם :)



פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page